tisdag 3 augusti 2010

Välkommna till världen!

Sååå äntligen skall jag presentera de små här! De kom på natten mellan torsdag och fredag så man fick inte sovit något det dygnet kan jag lova! Zalma födde tre stora och fina kattungar. Men på fredagen hade hon feber som gick upp o ner o jag lugnade mig inte förrens på kvällen då hon hade normal temp och åt o drack men jag tyckte jag kände en kattunge kvar i henne. Men hon var inte orolig eller något så efter samtal med veterinärer och vänner så avvaktade jag. På lördag morgonen så fick hon en fjärde kattunge men den var väldigt tagen av födslen och hade antagligen andats in en del fostervatten för hon rosslade när hon andades, och då hade jag naturligvis slungat henne och jag försökte allt man kan göra men hon var väldigt slö och letade inte efter tutte trots att jag försökte få henne att ta en tutte. Men så blev Zalma sämre med hög feber o då åkte jag in till Strömsholm (tack till mitt ex som ställde upp) och där tog de prover på Zalma och röntgade ifall det fanns en kvar till samt även ultraljudade henne men det var tomt men livmodern var svullen så de konstaterade att hon hade livmodersinflammation. Hon fick en antibiotika spruta o sedan ett recept på pencillin. Jag bad även veterinären ta bort den lilla paddan som inte mådde bra. Hon hade inte klarat sig ändå. =(
Nu till de tre som klarade sig o som är stooora och pigga. Kullen har fått namn efter Black Eyed Peas låtar.
Boom Boom Pow: Svartsköldpadda med vitt, 3dagars vikt: 189g
Meet Me Halfway: Svart hona, 3dagars vikt: 176
I Gotta Feeling: Blåvit hane, 3dagars vikt: 196



Visst e de helt underbara?


*kramar* Madeleine

2 kommentarer: