fredag 16 juli 2010

S*Luddhuvet´z Fengari

Fengari är ur min tredje kull, Islänska kullen. Hans mamma är Zlama och pappa är Leo. Han är ca 1år nu och har utvecklats till en stilig hane. Han är fortfarande fertil o jag har funderat på att kastrera honom då han har väldigt mycket hormoner i kroppen på utställningar men jag tror att jag skall ge honom en p-spruta istället o se hur det fungerar även om jag är lite emot att stoppa i hanar sådant. Men det hade varit kul att hålla honom fertil om någon vill använda honom. Själv kan jag ju inte detta eftersom alla mina honor är släkt med honom. Hans färg är cremetabby och det är min favorit färg på hanar. Hans pappa Leo gick bort när kattungarna var små och då kunde jag inte förmå mig att sälja honom. Han är lik Leo i utseendet men inte så mycket i sättet. Leo var en betraktare och Fengari är ett stort bus troll o hittar på en massa hyss och han älskar att leka o visa upp sig. Men han är väldigt kelen med och då är han lik Leo för de kelar lite på samma sätt. Han kommer på kvällen när man lagt sig o trampar runt på en o sedan lägger han huvudet mot ens kind o bara spinner o myser men han dregglar så det kan vara lite jobbigt med haha =) Han är väldigt nyfiken och öppen och följer gärna med ut på en promenad i sele. Han älskar andra katter utan på utställningar då kommer hormonerna igång men annars försöker han att leka med alla katter han träffar på. De andra katterna blir naturligtvis livrädda för honom, en stor katt som kommer skuttandes mot dem hehe =)
Har ställt ut honom lite grann o senast så fick han sitt första cert och när han har coolat ner sig så kommer det komma många fler hoppas jag på.
Nu på sommaren så ligger han mest på balkongen o softar i klöset som står där eller fångar insekter som råkar komma i närheten.
En dag kom jag hem o möttes av en massa fjädrar i hallen...hmm...vad var detta? När jag kom uppför trappan hittade jag en död svala, den lilla stackaren. Den måste ha flugit in genom nätet på balkongen o sedan inte kommit ut och med fyra vakna jakt katter hemma så mötte den sitt öde ganska rått. De hade inte ätit upp den, bara fötterna! Lite underligt tycker jag, kanske de sparade den som present åt mig som inte uppskattade den direkt. Svalor är mina favorit fåglar då de låter så underbart o när de kommer ja då är det sommar! Men katterna hade nog haft det jätte kul. Och jag kan slå vad om att Fengari var den som var mest aktiv i jakten, han och Kungen.
Ja detta var en liten presentation om min Fengari som förgyller mina dagar med en massa bus o lek. =)

*kram* Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar